Tot op de dag van vandaag is social media ontzettend populair bij vele leeftijdsgroepen. Een persoon is altijd wel aangemeld bij één sociaal media kanaal. Dat kan Facebook zijn, maar ook Twitter, Snapchat, LinkedIn of Instagram. Ieder social media platform is weer uniek op zijn eigen manier. Zo is Twitter bijvoorbeeld een effectieve manier om reclame te maken of om juist uw mening te uiten. Vele bedrijven zitten tegenwoordig op Twitter en kondigen via dit kanaal juist vele acties aan of wedstrijden. Men kan hierbij winnen door simpelweg het bericht te retweeten. Dit zorgt voor het bedrijf dan automatisch voor meer naamsbekendheid. Een ander kanaal is LinkedIn. Dit is een carrièreplatform waar men zijn CV op kan plaatsen en zich aan kan melden bij diverse discussies en groepen die binnen een bedrijfstak vallen. Wanneer bedrijven op zoek gaat naar een kandidaat voor een functie zoeken zij vaak ook via LinkedIn. Uw profiel zegt namelijk precies wie u bent en wat u in het verleden gepresteerd heeft. Ook Facebook is een onderwerp die voor een bedrijf veel kan betekenen. Er worden bijvoorbeeld vele wedstrijden georganiseerd en er kan gemakkelijk veel reclame worden gemaakt. Door middel van statussen te 'delen' of te 'liken' kunnen ook Facebook gebruikers die niet gelinkt zijn aan het Facebook profiel toch uw bericht zien.
Wilt u ook op Social media meer bereiken? Begin dan eens met oriënteren en ontdek welk platform voor u geschikt is. Wilt u enkel actief zijn op zakelijke aspect dan is LinkedIn een juist platform voor u. Wilt u meer consument bereiken privé? Dan kunt u gebruik maken van Facebook en Twitter. Er zijn geen specifieke regels die bepalen welk platform bij u past, maar u zult zelf aanvoelen welke platforms bij uw doelstellingen passen. Wij willen u wel graag als tip meegegeven dat wanneer u niet beschikt over de mankracht om de social media te onderhouden, u deze ook niet moet aanmaken. Wanneer een social media kanaal onvolledig is of slecht bijgehouden, kan dit negatieve publiciteit opleveren voor uw onderneming.
Ieder bedrijf wil natuurlijk groeien en innoveren. Deze doelstellingen kunnen worden behaald door slim en effectief gebruik te maken van diverse social media kanalen. Door vele likes, volgers of retweets te verzamelen kunt u veel naamsbekendheid opbouwen. Social media is lang niet altijd voor ieder bedrijf de geschikte manier om reclame te maken, en ook lang niet alle bedrijven zijn om die reden actief op social media. Van iedere pagina kan iets moois gemaakt worden, de tijd die u hieraan besteedt en de creativiteit die u hiervoor gebruikt bepalen hoeveel conversie dit daadwerkelijk oplevert.
Een van de grootste voordelen van social media is dat de adverteerder weinig kosten hoeft te betalen om hiervoor gebruik te maken. Dit is vooral voor de kleine bedrijven erg interessant, want het kan toch al snel iets opleveren. De doelgroep is daarnaast snel bekent omdat vele mensen informatie achterlaten op de website. Tevens is het een goede manier om interessante informatie als aanbiedingen aan de consument te krijgen.
Het gebruik van social media kent zeker een aantal grote voordelen, maar het kent helaas ook een aantal zware nadelen. Zo is het internet een openbaar voor iedereen. Dus wat er op staat gaat er niet zo maar van af. Ben er dus van bewust welk imago u over wil brengen naar de consument en naar de rest van de wereld. Om daadwerkelijk een goede reputatie te krijgen dient men er veel tijd aan te besteden. Tevens is het zo dat deze goede reputatie ook zo kapot kan gaat. Ben dus voorzichtig met hetgeen wat u plaats online en waarop u reageert. Er zijn niet voor niets initiatieven als linkeduit & mediaboetiek.nl ontstaan. De tijd die het kost om een social media kanaal op te zetten is vrij weinig. Daarnaast is het een aanrader om dagelijks toch wel een status te plaatsen. Dit kost u paar minuten per dag, maar zo blijft in wel de picture bij de klant of de consument.
Ben te alle tijden bewust van het feit dat social media een erg effectieve en eenvoudige manier is om reclame te maken voor uw onderneming. Er komt echter veel bij kijken en er zit helaas een ook een negatieve zijde aan vast. Beslis voor u zelf wat de meest efficiëntie kanalen zijn waarvan u gebruik wil maken en houdt deze altijd goed bij.