Een logo verteld ontzettend veel over de organisatie. Het is het eerste wat men opvalt wanneer deze op de website terecht komt en het is ook hetgeen wat bezoekers aan uw organisatie onthouden. In het geval dat een logo die enkel beschikt over een afbeelding en niet beschikt over een naam wordt deze vaak gelinkt naar de bedrijfsnaam. Het is tevens van cruciaal belang wat betreft de marketing van uw bedrijf. Er zijn diverse verschillende ontwerpen die het logo van uw onderneming kan bepalen. Hieronder vindt u enkele van deze ontwerp mogelijkheden.
Voor een klant is een afbeelding veel aangenamer om te zien dan bijvoorbeeld wanneer ze een complete tekst moeten lezen. Een beeldmerk versterkt het logo doordat het aansluit op het imago dat uw onderneming heeft. In veel gevallen beschikt en beeldmerk overal een afbeelding die letterlijk de bedrijfsnaam is, denk hierbij aan de sportorganisatie Puma.
Woorden kunnen enorm sterk overkomen bij de klant. Ze laten in veel gevallen direct weten waar een organisatie voor staat. De naam van een bedrijf wordt in veel gevallen verwerkt in een logo.
Een lettermerk is in veel gevallen te zien in een logo voor bedrijven die actief zijn onder een afkorting van de bedrijfsnaam. Deze afkorting is dan de bedrijfsnaam en staat nadrukkelijk in het logo vermeldt.
Het is ook mogelijk dat een logo enkel en alleen bestaat uit een afbeelding. Hierbij wordt totaal geen gebruik gemaakt van een bedrijfsnaam. Deze manier kan net als andere logo's ook zeker een bepaald effect hebben op de klanten. Deze klanten associëren vaak de afbeelding met de organisatie waardoor er niet direct een naam bij hoeft te staan.
De combinatie van twee of meerdere grafische symbolen samen om zo een nieuw principe te creëren noemt men een monogram. Deze manier wordt in veel gevallen toegepast door de grote bedrijven op de markt. Een monogram bevat een afkorting van de gehele bedrijfsnaam. In veel gevallen is dit ook terug te zien in de mode wereld.
Een embleem is simpelweg een schild waarin het logo van de onderneming is verwerk. Een embleem is vaak terug te zien bij sportclubs, maar het is ook veelgebruikte vorm van een logo in de bedrijfswereld.
Een zegel of stempelmerk verteld zelf al waaruit het bestaat. Het logo van de organisatie is namelijk in deze situaties verwerkt in een zegel of een stempel.
Er zijn enkele bedrijven op de markt die een mascotte hebben verwerkt in hun logo. Het is de bedoeling dat klanten dit logo direct associëren met de onderneming voor wie het gebruikt wordt. Deze mascotte heeft lang niet altijd een directe vergelijking met de bedrijfsnaam. Wel typeert het de gedachtegang van het bedrijf.