Kleurgebruik

Welke kleuren een organisatie op zijn website of in zijn logo gebruikt kunnen allesbepalend zijn voor de organisatie en het kan een grote rol spelen bij de uitstraling die de organisatie wenst te bereiken. Het bepaald namelijk de sfeer op de website en het is tevens een belangrijke schakel die bepaald of de klant wel of niet blijft op de website. Het gebruik van kleur in het logo speelt een grote rol in de uitstraling van de organisatie en de uitstraling die zij naar de klant over willen brengen. Vloekende kleuren kunnen juist een negatief effect hebben op de klant. Tevens moet er  altijd rekening worden gehouden met de emoties die bepaalde kleuren op kunnen wekken. Donkere kleuren zorgen juist voor een donkere sfeer, terwijl de kleur oranje juist staat voor feest. Bekijk dus altijd welke kleuren het beste uw organisatie typeren.

Internationaal gebied

Wanneer uw organisatie actief is of in de toekomst actief wil worden op internationaal gebied, dan is het voor uw organisatie ook zeker aan te raden om het belang van kleuren te begrijpen. Door de vele cultuurverschillen wereldwijd kunnen bepaalde kleuren anders opgevangen worden dan de kleuren in Nederland werd gedaan. Hou dus in de gaten dat de kleuren waarvan u gebruik maakt geen negatieve gevoelens op kunnen roepen. Een goed voorbeeld om deze uitspraak te onderbouwen is de kleur wit; in de westerse cultuur wordt deze kleur gezien als een kleur die staat voor zuiverheid en vrede, terwijl in China de kleur juist associeert met dood.

Kleuren in de mode

Ieder jaar weer zijn er nieuwe kleren en nieuwe kleren combinaties in de mode. Dit veranderd ieder jaar weer. Dit geldt ook wat betreft kleurgebruik. Ieder jaar weer vindt men een andere kleur mooi en ieder jaar vindt zijn weer nieuwe combinaties populair. Gebruik dus geen kleuren die gebaseerd zijn op eerdere trends en hou altijd goed in de gaten welke kleuren in de toekomst enorm populair worden.